Antara Realiti dan Hakikat


Assalamualaikum. Bertemu kita utk pertama kalinya mengupas isu-isu semasa di ruangan celoteh dari meja pengarang ini. Sebelum menyambung penulisan, sy ingin memberi gambaran dahulu tentang apa yg akan sy tulis sebentar lg. Pemikiran ini timbul semasa sy keluar makan bersama-sama rakan-rakan di kedai makan. Dan apabila direnung serta diperhatikan memang telah berlaku dan akan berlaku isu-isu seperti ini. Rasa-rasanya apa ek?huhuhu

Kalaulah kita membuka mata kita ketika berjalan di shopping complex atau kedai-kedai makan atau juga di panggung wayang pasti kita akan terperasan satu perkara. Lihatlah pada pasangan-pasangan yg keluar bersama itu, baik yg sudah kahwin ataupun yg belum berkahwin lg. Apakah yg akan kita perasan? Bg sy dan rakan-rakan kami pasti akan terperasan satu perkara ini iaitu perbezaan rupa yg ketara pd setiap pasangan. Sy dapati kebanyakan pasangan jika si lelaki memiliki wajah yg tampan pasti akan berlaku perkara sebaliknya pd pasangannya. Begitu juga bg perempuan. Kadang-kadang kalau lihat memang cair lelaki memandang. Org kata segar mata bila melihat. Tp apabila melihat pd pasangan perempuan itu pasti akan rasa seperti satu perasaan yg tidak puas hati. Yela..perbezaan rupa mereka mmg tersangat ketara. Akan keluar juga pertanyaan ini di dlm hati, "Nape la perempuan ni pilih pakwe yg rupa mcm ni".

Dan persoalan sekarang ini yg akan sy bangkitkan ialah mengapa fenomena ini banyak berlaku sekarang? Mengapa sukar menemukan pasangan yg sama-sama kacak dan sama-sama cantik. Mengapa perkara ini berlaku? Mari kita bincangkan bersama-sama. Dan mungkin juga jawapan yg popular yg akan keluar dari mulut pembaca ialah "Da jodoh diorang, nk wat mcm mane"...huhuhu.

Kadang-kadang ada juga mereka-mereka yg ckp, "Maybe rupe tak same tp mungkin hati diorang sama kot". Ada juga yg menjawab balik, "Tp selalu fitrah alam ni kalau isteri baik dpt suami yg x reti nk hargai, kalau suami baik isteri pulak yg curang".

Dan ada pula yg mengatakan, "Mungkin orang yg ada kelebihan pd rupa ni diorang takkan ada kelebihan sama pd pasangan diorang kot". Tp kalau lihat ada juga pasangan yg sama-sama cantik. sama-sama kacak.

Mungkin jawapan yg paling sesuai ialah jodoh di tangan Tuhan. Walau apa pun sy mendoakan bg mereka yg memang merancang utk mendirikan rumahtangga agar jodoh anda berkekalan sehingga akhir hayat. Pedulikan paras fizikal dan apa yg org sekeliling kata. Yg penting ialah nilai-nilai yg akan disemai dan dilayari oleh suami dan isteri tersebut. Jika berjaya disemaikan maka harmonilah sesuatu keluarga itu....


0 comments:

Catat Ulasan

advertise here
advertise here
advertise here
advertise here